5 ensiaskelta Instagramiin

5 ensiaskelta Instagramiin

5 ensiaskelta Instagramiin

Kännyköihin tuli kuvanottomahdollisuus jo aika varhain. Vanhalla Nokiallakin sai rakeisen tihrun napattua ja lähetettyä multimediaviestinä kaverille. Tämä oli kuitenkin vielä kaukana sosiaalisesta jakamisesta ja kuvien muodostamasta yhteisöllisyydestä, ruokakuvista ja selfieistä. Älypuhelinten ja netinkäytön yleistyttyä kuvien jakaminen sosiaalisissa verkostoissa tuli luonnolliseksi. Instagram tuli kuvioihin.

Tulokset tagilla #instafood
Ruokakuvia otetaan ja julkaistaan päivittäin hurja määrä, tässä tulokset haettaessa kuvia tunnisteella #instafood

 

Instagram vastaa ihmisten moderneihin tarpeisiin kuluttaa mediaa mobiililaitteilla liikkeellä ollessaan: tulla nähdyksi, päästä osallistumaan ja inspiroitua lyhyistä kiehtovista sisällöistä. Se on myös hyvä paikka luoda mielikuvia ja viestiä brändinä, kunhan muistaa höllätä korporatiivista viestintänutturaa. Aitous ja inhimillisyys kiinnostavat eniten. Instagram-aktiivisuudella voi vielä löytää jalansijaa edelläkävijänä, sillä varsinkaan Suomessa brändien rynnistys ei ole tukkinut kuvavirtaa. Sopivien kuva- ja lyhytvideosisältöjen tuottamiseen vain mielikuvitus on rajana. Tarkastelemme myöhemmissä kirjoituksissa lähemmin keinoja onnistua Instagramissa työnantajana.

TULOSSA: Instagram on monipuolinen somekanava HR-työn tukena. Sen käyttäjämäärät kasvavat ja ominaisuudet paranevat jatkuvasti. Jos haluat olla aallon harjalla ja oppia vaikuttavampaa Instagramin käyttöä työnantajakuvan rakentamisessa, osallistu uuteen valmennukseemme keväällä 2018>>

Instagram-valmennus

 

 

Vilisevätkö filtterit ja häsät näytöllä?

Tämä ensimmäinen kirjoitus on tehty sinulle, aloittava yritysinstaaja. Kerromme jatkossa tarkemmin, miten sisältöjä kannattaa suunnitella ja luoda. Sukelletaan myös syvemmälle sovellusten ja tunnisteiden maailmaan, eli aletaan hifistellä. Mutta vähän myöhemmin. Kastetaan nyt varpaat ensin.

#1 Sovelluksen käyttöönotto

Aloitetaan perusteista. Käy älypuhelimesi sovelluskaupassa lataamassa ilmainen Instagram-sovellus. Kyllä, tämä tili perustetaan sovelluksessa suoraan, varaudu siis tilanteeseen lataamalla puhelin tai tablettilaite käyttökuntoon. Sovelluksessa julkaistaan pääasiassa puhelimella napattuja kuvia ja videopätkiä, filtteröidään ne halutun näköisiksi ja jaetaan tunnisteilla kuorrutettuna.

#2 Tilin luominen

Valitse selkeä käyttäjätunnus sekä profiilikuvaksi tunnistettava logo tai selkeä yritysilme. Suosi esimerkiksi samaa käyttäjänimeä kuin muissa sosiaalisen median profiileissa tunnistettavuuden vuoksi, esimerkiksi me käytämme hiljattain avatussa Instatilissämme tunnusta @Emineland (sama kuin Twitterissämme).

@Emineland
@Emineland

Lisää profiiliin myös ytimekäs teksti siitä, mitä edustatte. Lisäksi mukana on hyvä olla tunnisteet, jotka vakiinnutatte käyttöönne sekä nettisivujen www-osoite. 

#3 Kuvien ottaminen ja jakaminen

Instagramissa voi julkaista joko ottamalla kuvan sovelluksen ollessa auki tai valitsemalla julkaistavan otoksen puhelimeen tallennetuista kuvista. Kuvan muoto on neliö, joten helpotat omaa julkaisuasi lataamalla suoraan neliönmuotoisen kuvan. Don’t worry, sovellus kyllä pakottaa kuvan kyseiseen muotoon, jos se ei alun perin niin ole.

Kuvakoko on tarkalleen ottaen 640×640 px, joten jos siirrät julkaistavan kuvan kännykällesi esimerkiksi tietokoneelta, varmista oikea koko jo tässä vaiheessa. Kuvan valitsemisen jälkeen päätetään filtteri (tai päätetään olla käyttämättä filtteriä, #nofilter kuvat ovat itse asiassa suosittua sisältöä) ja tehdään tarvittavat muokkaukset kuvaan (valittavana on useita toimintoja kirkkaudesta väreihin ja terävyyteen). Päästä sisäinen esteetikko valloilleen ja muokkaa kuva haluamaksesi.

Kuvan valitsemisen jälkeen seuraa tabula rasa –vaihe. Tyhjyyttään ammottavaa tekstikenttää kannattaa ruokkia anteliaasti. Kerro kuvanottohetkestä tai taustasta, anna kuvalle konteksti. Tässä vaiheessa ei merkkejä lasketa turhan tarkkaan, joten voi antaa kielen kukkia rajoittamatta liikaa. Mitä ihmisläheisempää tekstistäsi saat, sen parempi. Lisää tekstikenttään myös kuvaan sopivat ja vakiinnutettaviksi tarkoitetut aihetunnisteet eli hash tagit.

Kuva on nyt valmis julkaistavaksi. Tarkista vielä kerran, ja paina ”jaa”. Hienoa!

#4 Toiminta

Instagramissa voi ja kannattaa toimia muutenkin kuin omien sisältöjen jakajana. Seuraa muita kiinnostavia brändejä, ja opi taas lisää kanavan hyödyntämismahdollisuuksista. Seuraa asiakkaita ja verkostoidu potentiaalisten kanssa. Tykkää, kommentoi ja re-postaa maailmankuvaan sopivaa materiaalia (re-postausta varten on olemassa siihen tarkoitukseen tehtyjä sovelluksia, joita voi ilmaiseksi hakea ja ladata sovelluskaupasta hakusanalla ”repost Instagram”).

#5 Yritystilin hallinta

Instagramin yritystiliin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Nämä tunnukset voit antaa kaikille, ketkä yrityksen nimissä julkaisevat. Tilille ei siis voi eikä tarvitse kutsua yksityiskäyttäjiä erikseen, kuten esimerkiksi Facebookissa. Kääntöpuolena on edestakainen kirjautuminen: jos haluat käyttää sovellusta myös toisella tilillä (esimerkiksi yksityishenkilönä), täytyy sovelluksesta aina kirjautua kokonaan pois ja sitten takaisin sisälle tilillä, jolla haluaa julkaista. Ei kauhean kätevää. Twitter on ratkaissut tämän paljon kivuttomammin, jolloin voi vaihtaa tilien välillä kesken sovelluksen käytön. Hartaasti odotamme aikaa, jona sama onnistuu Instagramissa.

 

Hei, me ollaan Instassa!

Muista kertoa muissa sosiaalisen median kanavissa, että olette aloittaneet Instagramin käytön ja opeta samalla jo teidän tunnisteille sekä pyydä liittymään seuraan. Lisää ihmeessä Instagram-feed myös Facebookiin sekä halutessanne myös sopivaan kohtaan nettisivuille. Instagram-kuvake lisätään totta kai myös muiden some-nappuloiden jatkoksi kaikkialle, missä niitä käytätte (nettisivut, blogi, sähköpostin allekirjoitus, uutiskirjeet). Instagram on tarkoitettu mobiilikäyttöön, mutta voit tarkastella profiiliasi ja kuvavirtaa myös desktopilla muun muassa Iconosquare-palvelulla – saat sieltä myös raporttia ja analytiikkaa Instagram-tilisi menestyksestä.*

Käytä suoraa jakamista Instagramista muihin sosiaalisiin medioihin harkiten. Sovellusten välillä voi olla kitkaa, ja kuvat saattavat jäädä aukeamatta. Esimerkiksi Instagramin ja Twitterin välinen suhde on jokseenkin epäystävällinen käyttäjille; kuvat näkyvät vain linkkeinä, mikä nostaa niiden katselukynnystä. Lisäksi teksti katkeaa tweetissä kesken. Aina paras vaihtoehto on julkaista sisältö jokaiseen käytettyyn kanavaan erikseen sisältövaatimukset huomioiden, mutta jokainen voi päättää löytyykö siihen resursseja ja haluaako optimoida toimintaa niin pitkälle. Jaettu sisältö on kuitenkin arvokkaampaa kuin jakamaton, joten jos muuten ei tule paljoa tuotettua materiaalia tai some-koordinointi ei ole intohimo, voi kytkeä kanavien välisen julkaisuketjun päälle. Tällöin luontaisesti paras tapa toimia on julkaista kuva/lyhytvideo Instagramissa, ja laittaa päälle jakamisen täältä Twitteriin ja Facebookiin. Muista vähintään seurata jokaista sosiaalisen median kanavaa ja vastata mahdollisiin kommentteihin.

Suosittua sisältöä brändien käytössä ovat mm.

  • Behind the scenes -materiaalia yrityksen arjesta ja juhlasta
  • Ihmiset titteleiden takaa
  • Selfiet (yksin ja yhdessä)
  • Työpaikan lifestylestä ja arvoista kertova sisältö
  • Tuotteet ja palvelut käyttötilanteessa
  • Inspiraatiokuvat
  • Quotes eli oivaltavat lainaukset
  • Täsmäsisällöt tiettyyn tarkoitukseen (rekrytointi, teema, osallistuminen tapahtumaan, tempaukset) 

Tässä vielä muutama esimerkki kotimaisista yrityksistä, jotka toimivat Instagramissa kiitettävästi kertoen kuvilla yrityksensä tarinaa:

Instagramia voi käyttää myös täsmähakuun! Heebo (@careerheebo) sai uuden jäsenen tällä rohkealla vetoomuksella:

Heebo rekrytoi keväällä uuden Web developerin - pieni painostus somessa ei ollut pahitteeksi.
Heebo rekrytoi keväällä uuden Web developerin – pieni painostus somessa ei ollut pahitteeksi.

Miten maailmalla instataan? Kurkkaa suosituimmat brändit tästä >>

Lähtemällä rohkeasti Instagramiin mukaan, opit varmuudella millainen sisältö toimii parhaiten. Peilaa toimintaa tavoitteisiin ja julkaise säännöllisesti. Siitä se lähtee.

(*edit: 2.5. Iconosquare ilmoitti palauttaneensa maksuttoman analytiikan, tekstiä korjattu siltä osin)

 

Perusteet hallussa ja haluat nostaa tasoa? Lue Eminen Instagram-vinkkien osa 2

About the Author

Leave a Reply